מהי תאונת עבודה? את מי תובעים בתאונת עבודה?

מה נחשב לתאונת עבודה ואת מי תובעים?

מהי תאונת עבודה? מתי זה נחשב שזה קרה כחלק מהעבודה? את מי תובעים? 

הגדרתה של תאונת עבודה נמצאת בסעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, תשנ"ה -1995.

"תאונת עבודה" – תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו"

החוק מתייחס הן לשכיר והן לעצמאי.

התאונות העבודה הפשוטות והמוכרות הן  תאונת דרכים בדרך לעבודה או חזרה מהעבודה או עובד שנחתך ממסור או עובד מטבח שהחליק ממים.

אבל מה לגבי עצמאי שנפגע עת נסע למפגש עסקי? מה לגבי בחורה שהוטרדה מינית בעבודה? עובד שנסע לחופשה מטעם העבודה ונפגע בבריכה?

החוק הנ"ל מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של הנפגע.

כלומר, על מנת שתאונה תחשב "תאונת עבודה", צריכים להתמלא שני תנאים עיקריים:

 1) שהתאונה קרתה במהלך שעות עבודתו של הנפגע;

2) התאונה קרתה עקב תנאי העבודה בהם נאלץ לעבוד הנפגע.

כלומר בתחילה נדרשת הוכחת אירוע פתאומי המוגדר במקום ובזמן (לדוגמא, נפילה מסולם). לאחר מכן, נדרש להוכיח כי מתקיים קשר סיבתי בין האירוע הפתאומי, דהיינו "התאונה", לבין הנזקים הנטענים על ידו כתוצאה מהתאונה. 

ישנם מקרים מיוחדים שלגביהם תנאים מיוחדים:

בקע, שבץ מוחי, אוטם שריר הלב.

לכל אלו נדרשים תנאים מצטברים (כלומר שכולם יתקיימו) על מנת שיוכרו כתאונת עבודה:

  1. ארע אירוע חריג בעבודה שגרם לזה.
  2. הנפגע קיבל טיפול תוך 72 שעות
  3. השפעת העבודה גבוהה מגורמים אחרים שיכלו לגרום לבקע/שבץ מוחי/אוטם שריר הלב.

מה עושים? את מי תובעים?

  1. מיד לאחר קרות התאונה, על הנפגע לדרוש לקבל טיפול רפואי נאות מרופא במוסד רפואי מוכר כגון בית חולים, קופת חולים או מרפאה מורשת, הממוקמת במקום העבודה. בדרך כלל, מרפאות כאלו קיימות במקומות עבודה גדולים כגון נמלים, מפעלים וכד'.
  1. לאחר תום קבלת הטיפול הראשוני, יש לדאוג לקבל עותק של המסמך הרפואי אשר נכתב בעקבות קבלת הטיפול. את העותק הזה יש לשמור ברשותכם, היות והוא יכול להוות אחר כך בסיס תביעה מול ביטוח לאומי, מול המעביד וחברת הביטוח שלו. במקרים רבים, מכחישים הגופים הללו את עצם קרות התאונה ו/או את הדרך בה קרתה התאונה. מסמך רפואי בו מתוארים בדיוק סוגי הפגיעות ואופן התרחשות התאונה, יכולים לעזור מאד בהוכחת עצם קרות תאונת עבודה והדרך בה התרחשה.
  1. במידה והנפגע מרגיש לא טוב לאחר שיחרורו מהמוסד הרפואי, עליו לפנות שוב לקבלת טיפול רפואי. הסיבה: פגיעות ופציעות רבות (בעיקר כאשר מדובר באיברים פנימיים) יכולות לתת אותותיהן לאחר פרק זמן מסוים של יום, יומיים, שבוע וכד'. כמובן שיש לדאוג לקבל העתק של כל המסמכים הרפואיים אשר נכתבים בעקבות הפניות השונות לקבלת טיפולים רפואיים לאחר תאונת העבודה.
  1. מלבד המסמכים הרפואיים הנכתבים ע"י הרופאים השונים, חשוב מאד לדאוג לקבל עותק מכל תוצאות הבדיקות אשר נערכות לנפגע בעקבות תאונת העבודה, ואשר בדרך כלל כוללות צילומי רנטגן, סי-טי (.T) וכד'.
  1. בסמוך ככל האפשר ליום התאונה, מומלץ לנפגע לתעד בכתב את השתלשלות האירועים הקשורים לתאונה ובכלל זה גם את פרטיהם של כל העדים אשר ראו את התאונה וכד'.
  1. כאשר הדבר מתאפשר, על הנפגע לפנות למעבידו בבקשה לקבלת טופס הודעה על תאונת עבודה, הנקרא גם טופס ב.ל. 250. בטופס זה מציין המעביד את פרטיו ואת פרטי התאונה כפי שנמסרו לו ע"י הנפגע ולאחר מכן חותם במקום המיועד לכך.
  1.  את טופס ההודעה הנ"ל (ב.ל. 250) על הנפגע למסור לרופא המטפל בקופ"ח לצורך קבלת מסמך המכונה "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה", עבור ביטוח לאומי.

התביעה מול המוסד לביטוח לאומי

 התביעה למוסד לביטוח לאומי מתחלקת לשני חלקים עיקריים:

1) התביעה לקבלת דמי פגיעה, או תשלום עבור הימים בהם היה הנפגע באי כושר עבודה מוחלט בהתאם לאישורים הרפואיים שבידיו ("תעודות רפואיות לנפגע בעבודה")

2) התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה, וקבלת מענק הנכות או קצבת הנכות המתאימה.

את שתי התביעות הללו ניתן להגיש לביטוח הלאומי אך ורק באמצעות הטפסים המיועדים לכך ובאזור המגורים של הנפגע.

המוסד לביטוח לאומי אינו מפצה את הנפגע על כל הנזקים שנגרמו לו בעקבות תאונת עבודה. הפיצוי שניתן לקבל מהביטוח הלאומי הינו בעיקר עבור הפסד השתכרות בתקופת אי כושר העבודה, מיד לאחר התאונה, ועבור הנכות שנקבע לנפגע בעקבות התאונה. ניתן לקבל לעיתים גם פיצוי עבור הוצאות רפואיות, נסיעות לטיפולים וכד'.

משרדנו מתמחה בייצוג נפגעים בעבודה/במפעל/בדרך לעבודה/ מחלות מקצוע ומיקרוטראומה.

משרדנו מלווה את הנפגע מרגע הפציעה ועד לקבלת התשלום בפועל מביטוח לאומי. אנו מסייעים בהגשת הטפסים, הפניה למומחים וייצוג הנפגע בוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי. ובאם יש צורך גם בערעורים בבית הדין לעבודה.

אנו נדאג לזכויותיך!

 

*הנ”ל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי

השאר/י תגובה

אודות עו"ד שלהבת רובין

עו"ד שלהבת רובין מתמחה זה כ-20 שנים בייצוג ובייעוץ משפטי בתחום תביעות נזקי הגוף ופועלת למימוש זכויותיהם של נפגעי תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית, תאונות תלמידים בבית הספר ומחוצה לו ותביעות חיילים ושוטרים במהלך השירות. כמו כן, מייצגת עו"ד רובין נפגעים כתוצאה ממקרי רשלנות שונים

מאמרים אחרונים

עקבו אחרינו בפייסבוק

קטעי וידאו אחרונים

הרשם לניוזלטר שלנו

אך ורק עדכונים חשובים, אנו מתחייבים לא לשלוח ספאם