עורך דין קורונה – האם ניתן לתבוע אם נגרם לי נזק מנגיף קורונה? את מי ניתן לתבוע?

מה עושים אם נפגעתי מנגיף קורנה ומגיע לי פיצוי?

עורך דין קורונה – יש דבר כזה?

האם ניתן לתבוע אם נגרם לי נזק מנגיף קורונה?

את מי ניתן לתבוע?

נגיף קורונה נחת עלינו כרעם ביום בהיר וגרם לשיבוש נוראי של מהלך חיינו, אבל יותר מזה רבים חלו במחלה וכידוע לכם ישנם חולים במצב קשה אשר מונשמים ונמצאים תחת חשש כבד לחייהם.

אם חיפשתם מידע על עורך דין קורונה בגוגל ולא נתקלתם במידע רלוונטי, כדאי לכם לקרוא את מה שכתוב להלן ולפנת אלינו להמשך מידע וסיוע.

כרגע עוד לא הברור מהו היקף הנזק מנגיף קורונה. האם אותם אנשים שסובלים ונמצאים בבית חולים יחלימו או לצערינו ימותו מהנגיף. 

אבל גם אם כרגע מי שחלה בנגיף וסובל מנזק זמני יכול לתבוע.
חשוב לציין כי בשלב זה אנחנו בשיאה של המחלה ורב הנסתר על הגלוי, כך שבוודאי בעתיד נגלה דברים נוספים ובכך יהא גם להשליך על המצב המשפטי.

חשוב לדעת כי נגיף הקורונה הוכרזה כמחלה מדבקת ונוספה לתוספת השנייה לפקודת בריאות העם 1940 לפי סעיף 20 (1) לפקודה. סעיף 218 לחוק העונשים למי שלא מקיים צווים והנחיות "העושה בהתרשלות מעשה שיכול להפיץ מחלה", דינו מאסר 7 שנים.

את מי ניתן לתבוע?
אז האם באמת ניתן להגיש תביעה?

עורך דין קורונה – את מי ניתן לתבוע?

מי שמפר את הצווים של הנחיות משרד הבריאות.

מי שגורם להפצה של הצווים וגורם לנזק גופני אותו אדם עלול להיות חשוף לתביעה נזיקית. לדוגמא מי שהפר בידוד והלך לעבודה שלו ומתברר לבסוף כי היה נשא של נגיף הקורונה והדביק אחרים ולאותם אנשים נגרם נזק גופני או כלכלי, הרי שלאותם אחרים יש עילת תביעה נגד אותו אדם.

אם יוגש נגד אותו אדם כתב אישום והוא ימצא מורשע כי אז ניתן ישירות להגיש תביעה נגררת לפלילים.
קחו לדוגמא מקרה שפורסם ב-ynet מיום 30.3.20 על תושבת המרכז שהיתה אמורה לשהות בבידוד ביתי ולא עדכנה את צוות בית חולים שניידר כי בעלה נושא את הנגיף. הילדה שאושפזה ליד המחלקה האונקולגית שוחררה והמצוות שהיה במגע עם האם נשלח לבידוד. אותם אם סיכנה גם את הילדים וגם את צוות הרופאים ועברה על הנחיות משרד הבריאות.

תאונת עבודה

עובד שהגיע לעבודה במהלך ימים אלו ונדבק במהלך עבודתו בנגיף קורונה, יוכל להגיש תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי שיכיר בזה כ"תאונת עבודה". אותו אדם יגיש טופס בל 250 וכן טופס בל 211 ויגיש תביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה.

אם מחלתו תמשך למעלה מ-90 ימים או חס וחלילה מצבו יוחמר, כי אז יוכל להגיש תביעה לנכות מעבודה.
אם במקרה זה של עובד שחלה במהלך עבודתו וקיבל את המחלה עקב התרשלות המעסיק, כי אז תתכן ותהיה לו עילת תביעה גם נגד המעסיק.

אין הבדל בין עצמאי לשכיר. גם עובדים עצמאים אשר נדבקו במהלך עבודתם ועקב עבודתם יוכלו לתבוע את הביטוח לאומי שיכיר בזה כ"תאונת עבודה".

תביעות רשלנות

לדוגמא מעביד שמפר את התקנות ומאפשר לעובד שהיה בבידוד להיכנס למקום העבודה כי היה חייב שיבצע עבורו עבודה מסוימת או כי סמך על כך שלא יקרה כלום.

הרי שאותו מעביד גם מפר את הצווים של משרד הבריאות וגם מתרשל כלפי העובדים האחרים שלו ולכן יכול ותהא לאותו עובד נדבק גם עילת תביעה נגד המעביד שכן על המעביד לספק מקום עבודה בטוח.

אותו מעביד שלא סיפק כפפות או מסכה ואותו עובד נדבק הרי שיכול להיות המעביד התרשל כלפי אותו עובד.
יכולות אפילו להיות תביעות נגד המדינה "בכובע" של משרד הבריאות.

אם לדוגמא אדם התקשר למד"א וביקש להיבדק ולא נערכה לו בדיקה והוא יצא לערוך קניות והדביק אחרים, כי אז ניתן יהיה להגיש תביעה משרד הבריאות ואולי אפילו מד"א שלא דאגו לבדוק את אותו אדם והוא גרם להדבקה של אחרים.

תביעות ביטוח – פוליסות אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות

כמעט רוב רובם של העובדים במשק מבוטחים בפוליסות ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוחים פנסיונים. רבים אינם יודעים כי בביטוח הפנסיה שלנו ישנו מרכיב של פנסיית נכות ואובדן כושר עבודה.
כאשר עובד נעדר למעלה מ- 90 ימים בעקבות נגיף קורונה ועונה על הקריטריונים הקבועים בפוליסה כי אז זכאי לקבלת פנסיית נכות.

בתביעות פנסיית נכות ישנם 3 תנאי סף:

האחד, האובדן כושר עולה על 90 ימים. השני, היה מבוטח בקרן הפנסיה (או הפסיק הפקדות אבל היה עמית פעיל של 5 חודשים או שדאג להסדר תשלומים במשך 24 חודשים). השלישי, איבד לפחות את כושרו לעבוד לפחות ב-25% ואינו יכול לעבוד בעבודתו או בעבודה אחרת.

ואז ניתן להגיש תביעה. תשלום הפנסיה אינו על חשבון הפנסיה העתידית אלא זו פנסיית נכות. ישנה הטבה בפנסיה זו כי גם התובע יקבל פנסיה חודשית וגם הוא משוחרר מהפקדה חודשית, אם הוא מוכר באופן מלא.

אם אותו מבוטח מוכר רק ב-50%, אז 50% יופקד ע"י הקרן ו-50% המבוטח ידרש להמשיך להפקיד.
החישוב הוא ממוצע 3 משכורות אחרונות או 12 משכורות אחרונות (הגבוה ביניהן) X 75% מהשכר X דרגת הנכות.
תשומת ליבכם כי מדובר רק באדם שחלה. לא ניתן יהיה להפעיל את פנסיית הנכות על אדם שנכנס לסגר או בידוד כי במקרים אלו לא מדובר על מחלה או מצב בריאותי של המבוטח.

ביטוח לאומי נכות כללית או תביעת סיעוד

לאדם שנדבק בנגיף שלא במסגרת עבודתו והוא עדיין עובד או עד גיל פרישה, עדיין תהא לו האפשרות להגיש תביעה למדור נכות כללית, זאת בדרך כלל שמדובר בפגיעה חמורה ואלא פגיעה קלה כי התנאים במסגרת נכות כללית הינם מחמירים.
אם אכן יענה על התנאים יהא זכאי לקצבה.
לאדם שנדבק בנגיף וסובל מביות רפואיות חמורות והינו מעל גיל פרישה יכול להגיש תביעה לסיעוד, שהינה תביעה בעצם לקבלת עזרה בבית.

תביעת רשלנות רפואית

אומנם בשלב זה לא הכל ידוע על הנגיף, אך עדיין בתי החולים מספקים טיפול רפואי לחולים

שמענו על מקרה אותו עובד שדות התעופה אשר קיבל את התסמינים וביקש להיבדק ולמרות זאת לא דאגו לבדוק אותו וחלה בקורונה.

 אם האחור באבחון המחלה יחמיר את מצבו ויותר לו נזק לצמיתות, יתכן ולאותו עובד תהא עילת תביעה בגין רשלנות רפואית.

הנ"ל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

אם יש לכם שאלות נוספות?

 חיפשתם עורך דין קורנה או עורך דין נזקי גוף בגוגל ולא מצאם?

 חליתם ואתם זקוקים למידע נוסף? התקשרו אלינו

השאר/י תגובה

אודות עו"ד שלהבת רובין

עו"ד שלהבת רובין מתמחה זה כ-20 שנים בייצוג ובייעוץ משפטי בתחום תביעות נזקי הגוף ופועלת למימוש זכויותיהם של נפגעי תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית, תאונות תלמידים בבית הספר ומחוצה לו ותביעות חיילים ושוטרים במהלך השירות. כמו כן, מייצגת עו"ד רובין נפגעים כתוצאה ממקרי רשלנות שונים

מאמרים אחרונים

עקבו אחרינו בפייסבוק

קטעי וידאו אחרונים

הרשם לניוזלטר שלנו

אך ורק עדכונים חשובים, אנו מתחייבים לא לשלוח ספאם