פציעה בתאונת דרכים את מי תובעים?

את מי לתבוע בעקבות תאונת דרכים הכוללת פציעה?

ארעה לי תאונת דרכים ונפצעתי בכל הגוף, את מי אני תובע על הנזקים שנגרמו לי? האם הנהג שאשם בתאונה צריך לשלם לי?

לצערנו במדינת ישראל תאונות הדרכים הוגדרו כמכת מדינה, כאשר ישנם קרוב ל-400 הרוגים בתאונות דרכים מדי שנה ועשרות אלפים (!) נפצעים בפציעות שונות בגופם.

רבים אינם ידועים את זכויותיהם ואינם יודעים כלל את מי תובעים? ואינם יודעים מה ההבדל בין ההליך הפלילי להליך האזרחי? מתי המשטרה נכנסת לתמונה? מתי אני צריך עו"ד? ואיזה סוג עו"ד יכול עזור לי.

אז בואו אעשה לכם סדר בכל השאלות שמתעוררות.

קחו לדוגמא את המקרה הבא: משה נהג ברכבו כשהוא שתוי ונסע במהירות מופרזת ופגע בדויד שנהג ברכב בכיוון הנגדי. דוד שבר את הצלעות ושבר את ידו.

נגד מי תוגש תביעה?

ראשית ישנו ההליך הפלילי אשר מתייחס לעברות התנועה שעבר משה. בהליך זה בעצם מואשם משה בעבירה פלילית של נהיגה בשכרות וגרימת חבלה, כאשר המדינה/משטרת ישראל היא זו שמגישה את כתב האישום והיא זו המאשימה את משה בעבירות ההלו.

במקרה זה על משה להיעזר בעו"ד פלילי המבין בהליך הפלילי ודיני התעבורה שיסייע לו ויגן עליו בהליך כתב האישום וגזר הדין.

בנפרד ובמקביל להליך הפלילי מתקיים גם הליך האזרחי. ההליך האזרחי הוא תביעת פיצויים בגין נזקי הגוף והנפש נגרמו לדוד.

האם דוד תובע ישירות את משה? לא.

במדינת ישראל, החל משנת 1975 חוקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אשר קובע כי על כל הנהגים במדינה מוטלת החובה לרכוש ביטוח חובה לרכבם. חוק זה מטיל "אחריות מוחלטת".

מה הכוונה? שאם ארעה תאונת דרכים ומבקשים לתבוע פיצויים בגין נזקי גוף, לא מחפשים את האשם בתאונה אלא ישנה אחריות מוחלטת על חברת הביטוח לפצות את התובע. כלומר זה לא משנה מי אשם בתאונה, אותו אדם שנחבל בגופו ונגרמו לו פציעות זכאי לפיצוי, אפילו אם הוא אשם בתאונה.

על איזו חברת ביטוח מוטלת חובת הפיצוי של דוד או משה? תלוי איך ארעה התאונה.

אם דוד נפגע בהיותו נהג ברכב ומשה הגיח לפתע ופגע בו, הרי מאחר ודוד היה מחוייב לעשות ביטוח חובה לרכבו, הוא יוכל לתבוע אך ורק את חברת הביטוח של הרכב שלו, ולא את חברת הביטוח של משה.

אם דוד הוא נוסע ברכב ולוי הוא הנהג, כאשר הגיח לפתע משה ופגע בהם, עדיין דוד יתבע את חברת הביטוח של הרכב בו הוא נסע (כלומר של לוי).

אם דוד היה הולך רגל ומשה הגיח לפתע ופגע בו. במקרה זה יתבע דוד את חברת ביטוח החובה של משה.

ומה קורה אם משה בעצמו נפגע ושבר את רגליו אבל הוא זה שאשם בתאונה? גם במקרה זה אין זה משנה אם משה אשם בתאונה או לא, הוא יהיה זכאי לפיצוי. ממי? מחברת הביטוח חובה שלו.

ומה קורה במקרה שרכב פגע בדוד וברח ולא השאיר פרטים? במקרה זה דוד יוכל לתבוע את "קרנית" – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. גוף שהוקם ע"י המדינה לפיצוי אותם אנשים שנפגעו בתאונות "פגע וברח" או במקרים שנפגעו ע"י רכב ללא בביטוח חובה.

משרדנו מתמחה בתביעות לפיצויים בגין נזקי גוף ונפש שנגרמו עקב תאונות דרכים, גם לנהגים, גם לנוסעים וגם להולכי רגל.

בתביעות אלו זוכים הנפגעים לפיצויים גבוהים לעיתים המגיעים למיליוני שקלים.

אנו מלווים את הנפגעים מרגע הפציעה ועד לקבלת הפיצויים.

אנו מגישים תביעות ומופיעים בבתי המשפט ונלחמים עבור לקוחותינו לקבלת מלוא הזכויות שלהם.

*הנ”ל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי

השאר/י תגובה

אודות עו"ד שלהבת רובין

עו"ד שלהבת רובין מתמחה זה כ-20 שנים בייצוג ובייעוץ משפטי בתחום תביעות נזקי הגוף ופועלת למימוש זכויותיהם של נפגעי תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית, תאונות תלמידים בבית הספר ומחוצה לו ותביעות חיילים ושוטרים במהלך השירות. כמו כן, מייצגת עו"ד רובין נפגעים כתוצאה ממקרי רשלנות שונים

מאמרים אחרונים

עקבו אחרינו בפייסבוק

קטעי וידאו אחרונים

הרשם לניוזלטר שלנו

אך ורק עדכונים חשובים, אנו מתחייבים לא לשלוח ספאם